لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

نظرات یک کتاب کوچک و دوست داشتنی درباره انتخاب موضوع وبلاگ

درست وقتی تصمیم می‌گیرید که برای خودتان یک وبلاگ بسازید زمانی است که باید انتخاب کنید که موضوع وبلاگ شما چه چیزی باشد.من در دو پست راهنمای انتخاب موضوع برای وبلاگ و تجربه شخصی من درباره انتخاب موضوع وبلاگ، سعی کردم تا راه درست انتخاب موضوع وبلاگ را به شما نشان بدهم.اما شاید افرادی وجود داشته باشند که هنوز جواب خود را نگرفته باشند.

در این پست سعی می‌کنم تا درباره انتخاب موضوع وبلاگ بیشتر توضیح بدهم.

 

 

قبل از هر چیز باید از یکی از خوانندگان محترم وبلاگ یعنی آقا مجتبی، تشکر و قدردانی بکنم.نظرات خوب ایشان در پست راهنمای انتخاب موضوع برای وبلاگ باعث شد که من انگیزه بیشتری برای نوشتن این پست داشته باشم.


برای اینکه این پست را بنویسم بهتر دیدم تا از نظرات یک کتاب استفاده کنم.چون کتابها بهترین مشاوران ما هستند.


ماجرای یک کتاب کوچک و دوست داشتنی  


اگر صفحه درباره من را خوانده باشید می‌دانید که من کتاب خواندن را بسیار دوست دارم و اگر وقت آزاد پیدا کنم کتاب میخوانم و تقریبا همیشه می‌توانید یک کتاب را در دستان من ببینید.

سالها پیش درست زمانی که در کلاس اول دبیرستان درس می‌خواندم. کتابی را خواندم که این کتاب بعدها به یکی از دوستان و همراهان وفادار من تبدیل شد.هیچوقت از خواندن دوباره آن خسته نشده‌ام و هر بار که آن را می‌خوانم بازهم می‌توانم نکته جدیدی در آن پیدا کنم.

این کتاب نام بسیار معروفی دارد و از جمله کتب پرفروش در ایران به حساب می‌آید که چندین بار چاپ شده است.و فکر کنم شما هم نام این کتاب را شنیده باشید.بله منظورم 


کتاب «آیین سخنرانی» نوشته آقای دیل کارنگی


می‌باشد البته همان طور که گفتم این کتاب در سالهای مختلف، توسط مترجمین و ناشرین مختلف منتشر شده است.شما هم شاید یکی از نسخه‌های این کتاب را خوانده باشید.اما نسخه‌ای که من دارم ترجمه خانم‌ها ریحانه جعفری و پروین قایمی است که توسط نشر پیمان چاپ شده است.


موضوع این کتاب درباره سخنرانی است یا به قول دیل کارنگی نویسنده آن ،توان خوب صحبت کردن


اگر مطلب این پست را تا اینجا خوانده باشید شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که :


کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی چه ارتباطی با انتخاب موضوع برای وبلاگ دارد ؟


خب راستش را بخواهید من فکر می‌کنم که بین سخنرانی کردن و وبلاگ نویسی چند نقطه مشترک وجود دارد که یکی از این نقاط مشترک انتخاب موضوع می‌باشد.یعنی همان طور که یک سخنران احتیاج دارد قبل از هر چیز موضوع سخنرانی خود را انتخاب کند.یک وبلاگ نویس هم باید یک موضوع مناسب برای نوشتن داشته باشد.

در کتاب «آیین سخنرانی»، دیل کارنگی سه روش به ما یاد می‌دهد که با کمک آن می‌توانیم موضوع مناسب را انتخاب کنیم.دیل کارنگی در این باره می‌گوید: 


«سه روش به شما یاد می‌دهم تا بتوانید به صحبت‌های خود شور و هیجان ببخشید.»


سه روشی که دیل کارنگی از آنها سخن می‌گوید به ترتیب عبارتند از :


  • اول/موضوعاتی را انتخاب کنید که به آنها شوق دارید.
  • دوم/موقعی که درباره موضوعی صحبت می‌کنید، احساس خود را درباره آن کاملا برای شنونده بیان کنید.
  • سوم/با صداقت عمل کنید.


به نظر من این سه روش، بهترین راهنما برای انتخاب موضوع وبلاگ هستند.

فرقی نمی‌کند که شما یک دانش آموز دبیرستان باشید یا یک دانشجوی دوره دکتری، در هر دو صورت شما می‌توانید با استفاده از سه روش بالا موضوعات خوبی را برای وبلاگتان انتخاب کنید.


داستان یک سخنرانی جالب


من همان طور که در اول این پست گفتم با کمک آقا مجتبی و ایده‌ای که از نظرات ایشان گرفتم سه پست درباره انتخاب موضوع وبلاگ نوشتم و انتظار دارم که شما بتوانید بعد از خواندن این سه پست راه خود را پیدا کنید و یک موضوع مناسب برای وبلاگتان انتخاب کنید.اما اگر


اما اگر هنوز هم کسی پیدا بشود و بگوید که خواندن این سه پست هیچ کمکی به من نکرد.تعجب نمی‌کنم!


شاید بپرسید چرا؟


چون به نظر من هیچ انسانی کامل نیست و نوشته‌های من هر چه قدر هم که کامل باشند بازهم آدمهایی هستند که به دلایلی که من نمی‌دانم ممکن است که در انتخاب موضوع مناسب مشکل داشته باشند.

اما اگر هنوز هم احساس می‌کنید که در تصمیم خودتان برای انتخاب موضوع وبلاگتان دو دل هستید داستان زیر را از کتاب «آیین سخنرانی» بخوانید.

این داستان درباره یکی از شاگردان کلاس آقای کارنگی هست که نمیتوانسته موضوعی را برای سخنرانی خود انتخاب کند.


این داستان در فصل پنجم کتاب قرار دارد که من آن را به طور کامل برای شما نقل می‌کنم :


«شاید شما هم مثل خیلی ها بگویید که علاقه یا اعتقاد خاصی به موضوعی ندارید.من همیشه از شنیدن این حرف تعجب می‌کنم و به این جور آدمها می‌گویم سرشان را گرم کنند و به کاری مشغول شوند تا به آن علاقه پیدا کنند.یک وقتی یکی از آنها با لحنی آشفته پرسید : «مثلا چی؟»

 در اوج ناامیدی گفتم : «مثلا کبوتر؟» 

او با حیرت پرسید : «کبوتر؟» گفتم : «بله.به میدان شهر بروید و آنها را تماشا کنید، غذایشان بدهید، به کتابخانه بروید و درباره شان مطالعه کنید، بعد اینجا بیایید و درباره شان حرف بزنید.»

 او همین کار را کرد و وقتی به کلاس آمد، یک عالم مطلب داشت و با شور و شوق و هیجان درباره کبوترها شروع به صحبت کرد.وقتی سعی کردم ببینم موضوع از چه قرار است، به من گفت که حدود چهل کتاب درباره کبوترها نوشته شده و او همه آنها را خوانده است.سخنرانی او یکی از جالبترین سخنرانی هایی بود که در عمرم شنیده‌ام.»


در پایان دوست دارم نظر خود را درباره این پست بیان کنید؟ آیا شما هم کتاب «آیین سخنرانی» را خوانده‌اید؟


مطالب مرتبط :


راهنمای نوشتن یک پست منحصربفرد


 راهنمای انتخاب موضوع برای وبلاگ


تجربه شخصی من درباره انتخاب موضوع وبلاگ


 

نظرات 4 + ارسال نظر
طلا شنبه 24 بهمن 1394 ساعت 14:52

سلام مطالب جالب نبود به دردمن نمیخوردشاید به درد بقیه بخوره مرسی ممنون

محمد شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 11:07 http://sobhaniblue.blogfa.com

آقا مسلم لطفا مطالعه بفر مایید

سلام مطالبتون خوب بود ولی تئوری مانند بود چه طور بگم منظورم اینکه چند تا راه حل پیشنهاد کنید چند تا ایده بدین .

من اول دبیرستانم و نمی تونم روی یک موضوع علمی به طور تخصصی کار کنم مثلا اگه بیام روی درس زیست کار کنم نمیشه که بیام بند به بند کتاب رو بنویسم تابلو می شه خودمم بیشتر از کتاب که حالیم نمیشه از طرفی هم که خودتون می دونین کپی کردن مطالب وبلاگ ها و سایت ها کار بسیار زشتی.

حالا من اگه بخوام درباره ی کبوتر یک صفحه مطلب بذارم تو وبلاگم برم تو میدون بشینم کبوترا رو نگاه کنم یا یا4تا کتاب بخونم فقط برای یک صفحه.

یعنی واقعا بقیه وبلاگ ها وسایت ها که مطالبشون سر به فلک میکشه این کارو می کنن یعنی انقدر بی کارن .

من یه وبلاگ دارم که زندگی نامه تعدادی از افراد رو در اون شرح دادم با این که تمام مطالبش برای سایت های دیگه است ولی منبع شو ذکر کردم لطفا سر بزنید ونظر بدید
http://sobhaniblue.blogfa.com

سلام محمد

ممنون که مطلب را با دقت خوندی و نظر دادی.

وبلاگ نویسی ارایه یک آرایش جدید و شخصی از اطلاعاتی است که یا از تجربه‌های شخصی ما به دست می‌آید یا از طریق مطالعه و تحقیق در منابع مختلف و معتبر به دست آمده است.

خوانندگان اگر دنبال اطلاعات علمی باشند سراغ دانشنامه‌های اینترنتی مانند ویکی پدیا می‌روند اما وبلاگ با ویکی پدیا متفاوت است.

در وبلاگ در واقع شما یک آرایش شخصی و دست اول از اطلاعاتی می‌دهید که قبلا وجود دارد.

به عنوان مثال زندگینامه افراد مشهور در جاهای مختلفی در اینترنت وجود دارند بنابراین اگر بخواهید در این موضوع وبلاگ بنویسید بهتر است با مطالعه عمیق در زندگی افراد مشهور به دنبال اطلاعاتی باشید که کمتر به آنها توجه شده است.سپس با کمی خلاقیت باید آن اطلاعات را به گونه‌ای ارایه کنید که برای خوانندگان جذابیت داشته باشد و آنها را سر شوق بیاورد.

سحر چهارشنبه 8 بهمن 1393 ساعت 13:04

مرسی واقعا مطلبت واسم خیلی جالب بود

ولی چ کنم هنوز دودلم تو انتخاب موضوع

مجتبی پنج‌شنبه 24 بهمن 1392 ساعت 14:46

سلام مسلم جان
بازم مطلبت توپ بود

راستی ممنون که اسم منو در متنت آوردی

راستش یه اعترافی بکنم با اینکه سه چهار بار از مطالب اخیرت خوندم هنوز نمیدونم چه موضوعی باید وبلاگنویسی کنم!!!

پ ن : داداش مطالب مرتبط هم لینک بده بهشون

سلام آقا مجتبی
ممنون آقا مجتبی که مطالب را با دقت میخونی
من فکر می‌کنم شما بسیار باهوش هستید و درباره انسانهای باهوش یک حقیقت جالب وجود دارد و آن هم این است که تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند تا موضوع خوبی پیدا کنید خودتان هستید.
پس سعی کنید با مشخص کردن هدف تان از وبلاگ نویسی موضوعی را انتخاب کنید.
در مورد لینک مطالب مرتبط هم در اولین فرصت درست می‌کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد