لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

ده نکته ضروری که باید برای انجام یک مصاحبه خواندنی رعایت کنید

خواندن، شنیدن یا دیدن یک مصاحبه با یک فرد موفق چیزی است که بیشتر مردم از آن لذت می‌برند.علاوه بر آن انجام یک مصاحبه و انتشار آن می‌تواند ترافیک ورودی وبلاگتان را افزایش دهد و نام وبلاگ شما را سر زبانها بیاندازد.اما برای انجام یک مصاحبه با کیفیت لازم است تا چند نکته ساده را رعایت کنید.


در ادامه ده نکته را در ارتباط با انجام یک مصاحبه خواندنی بیان می‌کنم.

 

 

۱- برای برگزاری مصاحبه‌های زنده و حضوری برنامه‌ریزی کنید.


من حدس می‌زنم که بیشتر از ۹۰ درصد مصاحبه‌های اینترنتی از طریق ایمیل انجام می‌شوند.انجام مصاحبه از طریق ایمیل سه مشکل زیر را به همراه دارد:


۱- گاهی اوقات مصاحبه شونده مهارت پایینی در نوشتن دارد.

۲- هنگام پاسخ دادن به سوالات مصاحبه از طریق ایمیل،  مصاحبه شونده مایل است تا با پاسخ‌های سطحی هر چه سریعتر مصاحبه را به پایان ببرد.

۳- شما شانس پرسیدن سوالات دنباله‌دار را از دست خواهید داد و نمی‌توانید در موضوع مصاحبه اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید.


بنابراین اگر یک مصاحبه با کیفیت می‌خواهید، باید مصاحبه خودتان را حضوری برگزار کنید و یا از طریق Skype این کار را انجام بدهید.


۲- پرسش‌های هوشمندانه طراحی کنید.


کیفیت یک مصاحبه بستگی مستقیم به کیفیت سوالاتی دارد که می‌پرسید،بنابراین اگر سوالات کسل‌کننده‌ای را بپرسید، پاسخ‌های کسل کننده‌ای هم دریافت خواهید کرد و شما خیلی خوب می‌دانید که هیچ کس برای خواندن یک مصاحبه کسل کننده وقت ندارد.


تعدادی از سوالات کسل کننده مشهور عبارتند از :


۱- آیا شما با یک طرح کسب و کار(Business Plan) شروع کردید؟

۲- چقدر طول کشید تا در کسب و کارتان به سوددهی برسید؟

۳- بهترین توصیه شما برای کسب درآمد آنلاین چیست؟


اما همین سوالات کسل کننده را می‌توان به سوال‌هایی هوشمندانه تغییر داد تا جواب دادن به آنها برای مصاحبه شونده به کاری جذاب و سرگرم کننده تبدیل بشود.به نمونه‌های زیر توجه کنید:


۱- بیایید باهم همراه شویم و قدم به قدم فرآیندی را که شما طی کردید تا به جاییکه امروز هستید برسید را بررسی کنیم،اولین کاری که انجام دادید چه بود؟ بعدی؟


۲- قبل از اینکه به  استقلال مالی برسید تا چه زمانی مشغول تجارت بودید؟در طی ماهها و سالهای اول چگونه زندگی می‌کردید؟


۳- اگر یک تازه‌کار پیش شما بیاید و شما فقط چند لحظه فرصت داشته ‌باشید تا بهترین توصیه خود‌تان را بگویید آن توصیه چه خواهد بود؟


آیا تفاوت را می‌بینید؟ سوالات هوشمند، مصاحبه شوندگان را به درون یک چارچوب ذهنی می‌کشاند، جاییکه آنها قادرند تا بهترین پاسخ‌های ممکن را به شما بدهند.


۳- با گفتگوهای کوتاه شروع کنید.


زمانیکه ارتباط شما با مصاحبه شونده برقرار شد، مصاحبه را با دقایق کوتاهی از گفتگو درباره اینکه آنها اهل کجا هستند و یا گفتگوهایی درباره خانواده‌شان و حتی درباره آب و هوا شروع کنید.(همان کلیشه‌های قدیمی)


این باعث می‌شود آنها در هنگام گفتگو با شما احساس راحتی بکنند و رازهای بیشتری از خودشان را به شما بگویند.


۴- مطمئن شوید آنها مخاطبان وبلاگ شما را می‌شناسند.


هدف شما در هر مصاحبه‌ای باید این باشد که با پرسش‌هایتان مصاحبه شونده را به سمتی ببرید که تا ارزشمندترین و خاص ترین پاسخ‌هایش را متناسب با نیاز خوانندگان و مخاطبان وبلاگ شما ارایه کند.


بنابراین اگر آنها هرگز وبلاگ شما را نخوانده‌اند (که اغلب چنین است)،  این مسوولیت شماست تا همه چیز را درباره خوانندگانتان به آنها بگویید.اعم از سن خوانندگان وبلاگ شما، نوع شخصیت و علایق آنها.


۵- انتظارات را تنظیم کنید.


درست قبل از اینکه مصاحبه را آغاز کنید، به آنها یک نقشه راه از جاییکه قصد دارید تا مصاحبه را به آن سمت ببرید ،بدهید.سوالات و موضوعات را به آنها بگویید به این ترتیب آنها می‌توانند ساختار پاسخ‌هایشان را بر اساس اطلاعاتی که از آنان می‌خواهید مشخص کنند.


همین طور به آنها درباره مدت زمان انجام مصاحبه بگویید و اینکه مصاحبه چگونه ضبط می‌شود و محتوای مصاحبه چگونه به اشتراک گذاشته خواهد شد.


۶- آنها را معرفی کنید.


یکی از بی‌ادبانه ترین چیزهایی که شما می‌توانید در یک مصاحبه انجام بدهید،این است که مصاحبه را به طور مستقیم با این درخواست که «لطفا خودتان را معرفی کنید.»، شروع کنید.


قبل از انجام مصاحبه ، حداقل یک ساعت برای یادگیری مطالبی درباره فردی که قصد انجام مصاحبه با وی را دارید، اختصاص بدهید،صفحه درباره آنها را بخوانید یا سری به آخرین پست‌های آنها در وبلاگشان بزنید.سعی کنید تا از طریق فیسبوک و توییتر بفهمید که آنها اخیرا مشغول انجام چه کارهایی بوده‌اند.


سپس یک معرفی دو سه جمله‌ای بنویسید که از طریق خواندن آن خوانندگان/شنوندگان /بازدیدکنندگان وبلاگتان بدانند که مصاحبه شونده کیست؟ و چرا ایشان مهم هستند؟ و چرا مخاطبان باید به آنها توجه کنند؟


به علاوه اگر شما از مصاحبه شونده بخواهید که خودش را معرفی کند آنها معمولا جوابی همراه با تواضع خواهند داد و به این ترتیب مخاطبان شما هیچ حسی درباره اینکه آن شخص تا چه اندازه اهمیت دارد، به دست نخواهند آورد.


۷- سخنان فرد مصاحبه شونده را تکرار کنید.


نکته مهمی که باید در طی یک مصاحبه همواره به یاد داشته باشید این است که هدف شما باید این باشد که خودتان کمتر حرف بزنید و تا آنجا که ممکن است شرایطی فراهم کنید تا فرد مصاحبه شونده بیشتر صحبت کند


یک کار برای انجام این کار تکرار سخنان مصاحبه شونده است، یک یا دو کلمه از چیزی که آنها می‌گویند بگیرید و آن عبارت را به عنوان سوال بپرسید.


به عنوان مثال اگر آنها می‌گویند که من همه موفقیتهایم را مدیون درسی هستم که سالها پیش از پدرم یاد گرفتم.

شما بپرسید: درسی از پدرتان؟

آنها می‌گویند: بله ،درسی که وقتی .... 


هر زمان که از آنها می‌خواهید تا درباره یکی از افکارشان ، اطلاعات بیشتری بدهند، از این تکنیک استفاده کنید.


۸- انتقال از پرسشی به پرسشی دیگر


فاصله بین دو سوال، تنها زمانی است که شما باید زمان کمی را صرف صحبت کنید، تا انتقال از پرسشی به پرسش دیگر به درستی انجام شودبه این ترتیب که ابتدا پاسخ سوال قبلی را با خلاصه کردن جمع بندی کنید، سپس به وسیله ارتباط دادن سوال جدید به پاسخ قبلی انتقال صورت می‌گیرد.


اگر شما در تهیه و سازمان دهی سوالات خودتان کمی دقت کنید، انجام این کار برایتان آسان خواهد بود.


۹-در پایان هر چیز دیگری که دوست دارید را اضافه کنید؟


این یک سوال جادویی برای پرسیدن در پایان هر مصاحبه‌ای است.

اینکه از آنها بپرسیم آیا چیز دیگری وجود دارد که آنها می‌خواهند در پایان اضافه کنند دو فایده دارد:


۱- در یک مصاحبه تقریبا پوشش دادن همه چیز از طریق سوالات غیرممکن است.بنابراین پرسیدن این سوال موقعیت خوبی به آنها می‌دهد تا بتوانند درباره هر چیزی که باور دارند  مهم است صحبت کنند.


۲- با پرسیدن این پرسش به طور غیر مستقیم به آنها می‌گوییم که مصاحبه به پایان نزدیک می‌شود و آنها را تشویق می‌کنیم تا هر چیزی را که تا آن زمان گفته‌اند در یک یا دو دقیقه خلاصه کنند که این یک دقیقه می‌تواند مهمترین دقیقه مصاحبه باشد.


پاسخ به این پرسش تقریبا در بیشتر موارد به این شکل خواهد بود که :نه ، فکر می‌کنم شما همه چیز را به طور کامل پوشش دادید، اما در پایان دوست دارم این را بگویم که... ..


۱۰ - از آنها تشکر کنید و مردم را به سمت وبلاگ‌ها یا وبسایتهای آنها هدایت کنید؟


در پایان مصاحبه از مصاحبه شوندگان برای اینکه وقتشان را برای انجام این مصاحبه در اختیار ما قرار دادند، تشکر کنید ، نام آنها را برای مخاطبانتان یادآوری کنید و مردم را به سمت وبسایت یا وبلاگ آنها راهنمایی کنید.


درست شبیه آنچه که در معرفی گفتم از مصاحبه شونده نخواهید که آدرس سایت یا وبلاگ خودش را بگوید، بلکه شما این کار را برای آنها انجام بدهید.


یک نکته دیگر........


آیا کاری هست که من می‌توانستم بهتر انجام بدهم؟


خوب من فکر می‌کنم شما همیشه باید در حال دریافت بازخورد از مصاحبه شوندگان خودتان باشید.به این ترتیب که بلافاصله بعد از پایان مصاحبه از آنها بخواهید تا درباره نقاط ضعف و قوت شما در هنگام انجام مصاحبه نظرشان را بگویند همچنین از آنها بپرسید که که آیا چیزی بود که شما می‌توانستید بهتر انجامش بدهید،آنها به خاطر این سوال از شما سپاسگزار خواهند بود و شما به ایده‌های زیادی برای انجام بهتر مصاحبه دست خواهید یافت.


برای انجام یک مصاحبه به طور زنده کارهای زیادی لازم است که انجام بدهید تولید فایل ویدیو یا فایل صوتی مصاحبه، نسخه برداری و سپس ویرایش محتوا ، ....

اما همه آنها دنیایی از تفاوت را در کیفیت مصاحبه ایجاد می‌کند.پس بیایید با انجام یک مصاحبه با کیفیت، اینترنت را به مکان بهتری تبدیل کنیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی دوشنبه 31 شهریور 1393 ساعت 18:41

ممنون، از نوشته خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد