لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

مصاحبه اختصاصی با بهراد جاود: هر آنچه که درباره رادیو گویا باید بدانید

اگر از خوانندگان مجله اینترنتی گویا آی تی در یک ماه گذشته بوده‌ باشید حتما اطلاع دارید که چند هفته‌ای است که سری جدید رادیوگویا هر هفته روزهای جمعه منتشر می‌شود.رادیو گویا پادکستی است که با اجرای آقایان بهراد جاود، جعفر موسوی و سهیل دارایی سعی دارد تا با رویکرد جدیدی به پوشش اخبار و اطلاعات حوزه آی‌تی بپردازد.اما از آنجاییکه در همین مدت کم رادیو‌گویا توانسته‌است رضایت مخاطبانش را جذب کند ، تصمیم گرفتم تا با انجام مصاحبه‌ای با آقای بهراد جاود جزییات بیشتری را درباره نحوه تولید و انتشار رادیو‌گویا در اختیار شما خوانندگان لذت وبلاگ نویسی و مخاطبان رادیو گویا قرار دهم.


Hosted on Persiangig.com


ضمن تشکر ویژه از آقای بهراد جاود که چیزی حدود یک ساعت و نیم از وقتشان را در اختیار من قرار دادن و با صبر و حوصله به تک تک سوالاتم پاسخ دادند ،دعوت می‌کنم که در ادامه این مطلب با گفتگوی من و آقای جاود درباره رادیو گویا همراه باشید.


 

 سلام آقای جاود

راستش می‌خواستم یک پست درباره رادیو گویا بنویسم که فکر کردم که این پست در قالب مصاحبه با شما باشه، در این باره می‌خواستم نظرتون رو بدونم؟


بهراد جاود : فکر خوبیه.بنده در خدمتم.


اولین سوالم اینه که ایده اولیه رادیو گویا چه طور به ذهنتون رسید؟ 


بهراد جاود : خوب رادیو گویا حتی قبل از اینکه من تو گویا آی تی شروع به فعالیت کنم وجود داشت ولی وقتی من اومدم خیلی وقت بود که رادیو گویا متوقف شده بود.  تا اینکه خودم البته از روی علاقه در مورد پادکستینگ تحقیق کردم و روش تولیدش رو یاد گرفتم و ابزار لازم از جمله میکروفون و هدفون و... رو فراهم کردم. چند تا برنامه شخصی هم آماده کردم... همون دانش پادکست که در جریانش هستید. بعد از اون بود که به دوستانم تو گویا آی تی پیشنهاد شروع مجدد رادیو گویا رو دادم. بعد از چند روز بحث و تبادل نظر با هم، فرمت برنامه مشخص شد و کار ضبط شروع شد. البته اول قرار بود تو استودیوی تخصصی ضبط کنیم ولی برنامه جور نشد و قرار شد خودمون توی خونه پادکست رو تهیه کنیم و یه پادکست خونگی تولید کنیم که همین باعث شد برنامه خودمونی‌تر از آب در بیاد.


نفراتی که با شما در تهیه پادکست همکاری می‌کنن رو چه طور انتخاب کردین؟ 


بهراد جاود: واسه خود پادکست که سردبیرهای گویا آی تی با من همکاری میکنن ینی آقای جعفر موسوی و آقای سهیل دارایی. در مراحل ضبط و ادیت هم کارا رو خودمون انجام میدیم فعلا... ینی کل گروه رادیو گویا چه ضبط چه ادیت چه انتشار خود ما سه نفر هستیم.


تفاوتی که رادیو گویا با سایر پادکستها داره این هست که محصول یک کار گروهی است و به نظر من کیفیت کار گروهی شما سه نفر در کیفیت رادیو تاثیر خواهد داشت ، فکر می‌کنید شما و آقای دارایی و آقای موسوی می‌تونید گروه موفقی باشین؟


بهراد جاود: خوب اینو من نمیتونم بگم اینو شنونده هامون باید به ما بگن. من تو خود رادیو گویا هم تقریبا هر هفته میگم که شنونده‌ها نظرشون رو بگن و سعی می‌کنیم رادیو گویا رو همونجور که شنونده‌ها میخوان درست کنیم و اگر تغییری لازم باشه حتما تو برنامه ایجاد می‌کنیم. با این وجود نظر شخصی من این هست که خود رادیو گویا برنامه موفقی خواهد شد چون برای آینده اون برنامه های مختلفی داریم و اون چیزی که الان منتشر میشه فقط اول کار هست.


از آنجاییکه رادیو گویا هر هفته جمعه‌ها منتشر میشه، برای ما از کارهایی بگید که در طول هفته برای تولید اون انجام می‌دید؟


بهراد جاود: خوب دو سه قسمت اول که فرمت برنامه طوری انجام می‌شد که هر کس به طور جداگانه بخش مربوط به خودش رو ضبط می‌کرد و میفرستاد برای من، که بعد از اضافه کردن توضیحات خودم به عنوان میزبان ادیتش کنم، هر کس کار خودش رو انجام میداد. مثلا سهیل دارایی خبرهای هفته رو جمع آوری می‌کرد و تو ۵ دقیقه یه خلاصه‌ای از همه رو تو رادیو می‌گفت یا جعفر چند موضوع آموزشی مشخص رو معین می‌کرد و در موردشون صحبت می‌کرد، من هم در نهایت همه رو با هم ادیت می‌کردم و روز پنجشنبه آماده می‌کردم تا روز جمعه منتشر بشه.اما الان چون فرمت برنامه تغییر کرده دیگه کارها به تفکیک انجام نمیشه. ما یه روز و زمان رو مشخص می‌کنیم تا بتونیم با هم از طریق اسکایپ در ارتباط باشیم. موضوعات برنامه ، روز قبل از ضبط مشخص میشه و البته موضوعات فقط اخبار هفته نیست، بلکه می‌تونه هر موضوعی باشه که جنبه نقد و بحث داشته باشه. برنامه رو در حضور هم از طریق اسکایپ ضبط می‌کنیم و بعد تا روز پنجشنبه تمام کارهای ادیت انجام میشه و روز جمعه هم منتشر میشه.


من در وبلاگ نویسی یاد گرفته‌ام که قبل از تولید هر محتوایی باید به بازار یابی محتوا هم کمی فکر کنیم آیا شما به جامعه هدف رادیو گویا تا حالا فکر کردین و اینکه چه طور می‌تونید رضایت اونها رو فراهم کنین؟


بهراد جاود: خوب من خودم هنوز در ابتدای راه پادکستینگ هستم و در حد وبلاگ نویسی در پادکستینگ تجربه ندارم. ولی تجربیاتم در وبلاگ نویسی خیلی به من کمک کرد که محتوای پادکست رو همون طور که باید باشه تنظیم کنم. در رابطه با رادیو گویا بله همونطور که گفتم برنامه خاصی برای این پادکست داریم. از همون ابتدای شروع به کار هم قبل از اقدام به شروع مجدد برنامه در مورد محتوای رادیو گویا خیلی فکر کردیم و به نتایج خیلی خوبی رسیدیم که در دراز مدت قرار هست در رادیو گویا به کار برده بشه. البته با این حال هنوز هم به طور جدی در مورد محتوای رادیو در حال تحقیق هستیم. ایشالا به زودی نتایج کارهایی که فعلا بین خودمون هست و داریم کارهای لازم برای عملی شدنشون رو انجام می‌دیم رو در خود رادیو گویا خواهید شنید. مطمئنم تک تک این ایده‌هایی که داریم روی اونها کار می‌کنیم مخاطبای ما رو خیلی خوشحال کنن.


در این چند هفته‌ای که از انتشار سری جدید رادیو گویا می‌گذره، سبک شما این بوده که ابتدا اخبار رو توسط آقای سهیل دارایی پوشش می‌دادین، سپس آقای موسوی مطلب آموزشی را ارایه می‌کردن و در آخر هم شما به عنوان میزبان پادکست به بررسی نظرات خوانندگان می‌پرداختین ، آیا این سبک در پادکستهای بعدی هم حفظ خواهد شد ؟


بهراد جاود: البته از برنامه بیست و هفتم اگر گوش داده باشید این روند تغییر کرده و تمام بخشها چه آموزش و چه اخبار و چه نظرات به صورت گروهی بین ما سه نفر انجام میشه. در مورد قسمت‌های بعد هم هنوز نمی‌تونم چیز زیادی بگم ولی در همین حد بگم که بله باز هم تغییراتی در برنامه داده خواهد شد که در نهایت برنامه رو با کیفیت‌تر و جذاب‌تر می‌کنه.


از نکاتی که برای خود من جالب بوده ، تلاش شما برای جذب اسپانسر  برای رادیو گویاست، و حتی در یکی از برنامه‌های گذشته هم یادمه که اسپانسر داشتید، ممکنه کسایی که این مصاحبه رو می‌خونن یا رادیو رو گوش دادن دوست داشته باشن که اسپانسر رادیو گویا باشن، در اینصورت چه طور باید درخواستشون رو به شما ارایه بدن؟


بهراد جاود: برای اسپانسر شدن کافیه وارد صفحه "تماس با ما" در گویا آی‌تی بشن و درخواست اسپانسر شدن خودشون رو برای ما ارسال کنن تا ما برای قدم های بعدی با این دوستان در ارتباط باشیم. در کل کار سختی نیست و اگه خود اسپانسر بخواد خودش پیامی رو تهیه کنه که تو رادیو پخش بشه میتونه پیام صوتی رو برای ما ارسال کنه تا ما تو برنامه بگنجونیم. در غیر این صورت میتونه موضوعات مورد نظر رو برای ما  بفرسته تا ما خودمون از اسپانسر نام ببریم و این موضوعات رو در موردش ذکر کنیم.


در کتاب زندگینامه استیو جابز اثر آقای ایساکسون ،از زبان دوستان نزدیک آقای جابز نقل میشه که : «استیو جابز استاد تلفیق ایده، تکنولوژی و هنر بود » از آنجاییکه می‌دانیم شما هم از طرفداران استیو جابز و شرکت اپل هستی ، فکر می‌کنی بتونی در گویا آی‌تی تلفیقی از ایده ، تکنولوژی و هنر را به مخاطبان رادیوگویا ارایه بدهی؟


بهراد جاود: خوب البته نه در حد استیو جابز :) ولی خوب مسلما استیو جابز الگوی فوق العاده‌ای هست که خود من شخصا در زندگی خودم خیلی از مواقع از ایشون الهام می‌گیرم البته در حد و اندازه خودم. توی گویا آی تی هم همه ما اعضای گویا آی تی سعی داریم طوری کار کنیم که مفید باشیم. واسه ما تولید محتوای صرف هدف نیست، بیشتر روی این تمرکز داریم که محتوای مفید تولید کنیم و رادیو گویا هم یکی از همین محتواهای مفید هست و امیدواریم روز به روز بتونیم بهبود ببخشیم برنامه رو.


به عنوان سوال پایانی ، اگر در ارتباط با رادیوگویا مطلبی هست که فکر می‌کنید در سوالات به اون نپرداختیم رو برای ما بفرمایید؟


بهراد جاود: مطلبی نیست جز اینکه منتظر قسمت های بعدی رادیو گویا باشید. به زودی برنامه جذاب‌تر از آنچه الان هست خواهد شد.


خب در پایان از اینکه وقتتون رو به ما دادین ازتون تشکر می‌کنم و امیدوارم که شاهد موفقیت شما در رادیو گویا باشیم


بهراد جاود: ممنونم . منم برای شما آرزوی موفقیت میکنم.



پی‌نوشت : شماره بیست و هفتم رادیو گویا را می‌توانید از این لینک گوش کنید.





نظرات 1 + ارسال نظر
فربد نجفی سه‌شنبه 8 مهر 1393 ساعت 21:03 http://joystix.net

صدا و قلم آقای جاود دوست داشتنیه ... ممنون بابت مصاحبه آقای میرزایی :)

به نظر من هم آقای جاود تواناییهای خوبی در وبلاگ نویسی و تولید محتوا دارن و من خودم چیزهای زیادی را از ایشان یاد گرفته‌ام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد