لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

روایتی از والتر ایساکسون که می‌تواند در انتخاب نام دامنه منحصربفرد برای وبلاگ شما الهام بخش باشد

وقتی نوبت به ثبت دامنه برای وبلاگ می‌رسد، همه ما می‌خواهیم یک دامنه خاص و منحصربفرد داشته باشیم اما با اینکه ساعتهای زیادی برای این کار وقت می‌گذاریم ،نگاهی به دامنه‌های موجود نشان می‌دهد که ما کمتر در این زمینه موفق بوده‌ایم و بیشتر به سمت تقلید و کپی‌کاری از دیگران رفته‌ایم.بنابراین با دانستن این مساله، در ادامه این مطلب می‌خواهیم ببینیم که واقعا چگونه می‌توانیم یک نام دامنه منحصربفرد برای وبلاگمان انتخاب کنیم؟



پس در ادامه با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید

 

 

در واقع آن چیزی که انتخاب نام دامنه وبلاگ را برای ما دشوار و گاهی پیچیده می‌کند، ویژگی منحصربفرد بودن آن است یعنی همه ما به دنبال یک چیز اختصاصی و منحصربفرد هستیم.اما به همان اندازه که برای ثبت نام دامنه و راه‌اندازی وبلاگ جدیدمان ذوق و شوق داریم به همان اندازه هم برای انتخاب یک دامنه منحصربفرد ناتوان هستیم.


من در این پست می‌خواهم با اشاره به داستان شرکت اپل و نحوه تولد آن، شما را راهنمایی کنم تا با نگرش بهتری برای انتخاب یک دامنه منحصربفرد برای وبلاگ خودتان اقدام کنید.البته شاید شما قبل از این ،چیزهایی در این باره شنیده یا خوانده باشید و از نحوه انتخاب نام اپل توسط استیو جابز چیزهایی بدانید.اما این بار می‌خواهم با استفاده از متن کتاب زندگینامه استیو جابز اثر والتر ایساکسون این داستان را برای شما روایت کنم.



والتر ایساکسون در فصل پنجم این کتاب تحت عنوان تولد اپل در مورد نحوه انتخاب نام اپل از سوی استیو جابز می‌نویسد:


حال که می‌دانستند چطور کار و کاسبی را شروع کنند، نیاز به یک اسم خوب برای شرکت داشتند.جابز برای دیداری دیگر به مزرعه‌ی آل وان رفته بود، همان جایی که سیب‌های گراونشتین را هرس می‌کردند.در بازگشت، وازنیاک دنبالش آمد و در راه -از فرودگاه تا لوس آلتوس- انتخاب‌های مختلف را بررسی کردند.چند اسم تکنولوژیک مثل ماتریکس و چند لغت اختراعی مثل اگزکیو تک و تعدادی اسم سرراست و بی‌روح مثل «شرکت کامپیوترهای شخصی» دست چین کرده، مهلت نهایی را فردا یعنی زمان تکمیل فرمهای مربوطه قرار دادند.دست آخر جابز «اپل کامپیوتر» را مطرح کرد.می‌گفت: «تازه از مزرعه‌ی سیب برگشته و توی یکی از رژیم‌های میوه‌خواری بودم.به نظرم این اسم بامزه و سرزنده بود.آدم را نمی‌ترسانْد.کنار «اپل» کلمه‌ی «کامپیوتر» را هم اضافه کردم.ضمنا انتخاب این اسم باعث می‌شد توی کتابچه تلفن بالای آتاری قرار بگیریم.»به واز هم گفت که اگر تا فردا اسم بهتری پیدا نشد به «اپل» رضایت دهد. همین طور هم شد.


والتر ایساکسون نویسنده کتاب زندگینامه استیو جابز در ادامه این مطلب، اینطور می‌نویسد:


اپل انتخابی هوشمندانه بود، فورا آدم را یاد سادگی می‌انداخت.متمایز و در عین حال به خوشمزگی یک پای سیب، نفخه‌ای از ضد فرهنگ‌ها و بازگشتی به طبیعت خاکی بود و البته چیزی آمریکایی‌تر از آن وجود نداشت. این دو کلمه -اپل و کامپیوتر- در کنار هم ترکیبی فوق‌العاده را ساختند.مایک مارک کولا که بلافاصله بعد از تاسیسْ اولین رئیس اپل شد.می‌گفت :« چنین اسمی اصلا معمول نبود، برای همین ذهن آدم را با خود درگیر می‌کرد؛سیب و کامپیوتر؟ اینها که به هم ربطی ندارند!؛"همین به ما کمک کرد آگاهی عمومی بهتری نسبت به برند شرکت ایجاد کنیم.»


به نظر من روایت والتر ایساکسون از نحوه انتخاب نام اپل توسط استیو جابز می‌تواند در انتخاب نام دامنه منحصربفرد برای وبلاگ و یا هر نامگذاری دیگری در دنیای اینترنت الهام بخش و آموزنده باشد، به ویژه اینکه از این نکته کلیدی آگاه باشیم که وبلاگ‌ها نسخه گسترده‌ای از زندگی شخصی ما هستند آنها انعکاسی از خاطرات تلخ و شیرین زندگی یک وبلاگ نویس و چیزهایی هستند که در زندگی اهمیت بیشتری به آن می‌دهید.


بنابراین اسمی که برای دامنه وبلاگتان انتخاب می‌کنید باید ریشه در بهترین و خاطره‌انگیزترین اتفاقات زندگی شما داشته باشد و درست به همان اندازه که زندگی هر فرد منحصربفرد و یکتاست نام وبلاگ شما و دامنه آن هم می‌تواند منحصربفرد و یکتا باشد، راستش  نمی‌دانم چگونه این کار را انجام می‌دهید اما نام وبلاگ و دامنه آن باید از جایی میان خاطرات زندگی شما،رویاها، آرزوها و حتی افکار و عقایدتان برخاسته باشد و به نظرم این یکی از راههایی است که شما می‌توانید به یک نام دامنه منحصربفرد برسید و تا مدت‌ها از داشتن آن لذت ببرید.درست مثل استیو جابز که نام اپل را از لابلای اتفاقات زندگی،تجربه‌ها، افکار و عقایدش انتخاب کرد.


نظر شما چیست؟


به نظر شما در انتخاب یک نام منحصربفرد برای دامنه وبلاگ دانستن چه چیز دیگری می‌تواند به ما کمک کند؟ لطفا نظر خودتان را درباره این مطلب بیان کنید.



نظرات 3 + ارسال نظر
محسن برجی چهارشنبه 3 دی 1393 ساعت 00:16 http://www.fardamag.com

به نظر من هم بهترین و مهم‌ترین نکته در انتخاب نام این است که نام، ریشه در تاریخچه زندگی و علایق فرد داشته باشد.
در واقع، هویت یک نام را نه خود نام، بلکه آن چیزی که باعث ایجاد نما می‌شود، می‌سازد.
یعنی اتفاقی که قرار است در این بلاگ، سایت یا شرکت بیفتد، به آن نام اعتبار می‌دهد.
در همین مثال "اپل کامپیوتر"، اگر اپل این انقلاب را با محصولاتش ایجاد نمی‌کرد، الان "اپل" اعتباری نداشت.

یحیی چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 18:11 http://oneblogger.ir/

به نظرم استیو جابز حتی معنی کلمه‌ی سیب رو هم عوض کرد. الان کسی "apple" رو میشنوه اول یاده شرکت کامپیوتری میوفته بعد یاد خود میوه‌ی سیب و این یعنی برند سازی...

مجتبی آقابیگی سه‌شنبه 25 آذر 1393 ساعت 17:20 http://mojtabaaghabeigi.ir

با عرض سلام و احترام فراوان
بسیار کامل و جالب بود
استفاده کردم .
به نظر من باید دید که دامنه به چه منظوری انتخاب می شود گاهی یک دامنه سه حرفی پاسخگوی کار ماست و وقتی اسم شرکت و اسم و رسم آن به میان می آید بحث برندینگ مطرح میشود و شرکت ها اکثرا سعی میکنند که با نام خود شرکت یا خلاصه ان دامنه ثبت کنند .
اما همواره داشتن یک دامنه خاص و تاثیر گذار در ذهن مخاطبان بهترین گزینه هست و به نظر من اگر وقتی هم که سر انتخاب نام دامین صرف میشه باید به این موضوع اختصاص داده باشه .
برای مثال من دامنه های شبیه به سایت های معتبر رو دیدم که به خاطر یک کلمه جابجایی صرفا بازدید بیشتری نسبت به سایت معروف تر دارن .
مثال :نت افراز و نت افزار
و ...
به هر صورت اون چیزی که به ذهن بنده حقیر می رسید عرض کردم .امیدوارم اشتباه نباشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد