لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

۳ تعریف ساده از بازاریابی محتوا

آیا شما تا به حال این عبارت را شنیده بودید که « صادرات کالا و خدمات، نسل قبلی صادرات بوده و آینده، از آن “صادرکنندگان محتوا” خواهد بود» و یا اینکه آیا می‌دانستید کارآفرینی کم کم ارزش قبلی خودش را از دست می‌دهد  و جای خود را به مفهوم جدیدی به نام «محتوا آفرینی» می‌دهد


اصلا متوجه شده‌اید که مفهوم «محتوا» هم در حال تغییر است ، شاید اگر زمانی می‌خواستم محتوا را برای شما تعریف کنم ، مقاله‌ها، فیلم، پادکستها و یا محتوای یک کتاب را برایتان مثال می‌زدم،اما واقعیت این است که در دنیای اینترنت و با ظهور «بازازیابی اینترنتی» مفهوم محتوا هم کم کم دچار تحول شده است.


در ادامه این پست با «لذت وبلاگ نویسی» همراه باشید تا بیشتر درباره مفهوم دقیق «بازاریابی محتوا» گفتگو کنیم

 

 

بازاریابی محتوا تنها واژه کلیدی‌‌ای در ارتباط با تولید محتوا و وبلاگ نویسی است که این روزها بیشتر از هر چیز دیگری درباره آن می‌خوانم، فکر می‌کنم و یادداشت برمی‌دارم.هر قدر هم که پیش می‌روم ، بیشتر و بیشتر کنجکاو می‌شوم 


با خودم گفتم اکنون که قرار است با عمق بیشتری درباره «بازاریابی محتوا» در «لذت وبلاگ نویسی» بنویسم بهتر است که قبل از هر چیز به بیان یک تعریف دقیق از «بازاریابی محتوا» بپردازم، تا خوانندگان وبلاگ و یا افرادی که برای اولین بار این پست را می‌خوانند با ذهنیت روشنتری به خواندن آن ادامه بدهند،


از شما چه پنهان حتی در ابتدا تصمیم داشتم محتوای این پست را به تعاریف گوناگون بازاریابی محتوا اختصاص دهم.اما بعد از آن که عبارت «بازاریابی محتوا» را  گوگل کردم از این کار پشیمان شدم.چرا که در بین مطالب فارسی و انگلیسی ،مفهوم «بازاریابی محتوا» به خوبی تعریف شده است آن هم نه یک بار و دوبار


بنابراین خبر خوش آن است که من در این نوشته، به هیچ وجه قصد ندارم آن‌ها را تکرار کنم.


اما برای اینکه شما خوانندگان «لذت وبلاگ نویسی» بتوانید با ذهن روشنتری ادامه این مطلب را بخوانید ، فقط یک تعریف کوتاه از بازاریابی محتوا را به نقل از ویکی پدیا برایتان بیان می‌کنم.


در دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا در تعریف «بازاریابی محتوا» چنین می‌خوانیم:


«بازاریابی محتوا (به انگلیسی: Content marketing) در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌شود، می پردازد. 


این محتوا و اطلاعات می تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و... تولید و منتشر گردد.» 


این تعریف از بازاریابی محتوا را که از ویکی پدیا برایتان نقل کردم، تصویر روشنی از مفهوم «بازاریابی محتوا» به ما می‌دهد، اما تعاریف دیگری هم وجود دارند که لیست کردن همه آنها در این پست ممکن نیست


در چند روزی که درباره تعریف دقیق بازاریابی محتوا ، مطالبی را از منابع گوناگون می‌خواندم به تعاریف دیگری از بازاریابی محتوا برخوردم که شاید نقل کردن بخشی از آنها برای شما هم خالی از لطف نباشد.


بنابراین در ادامه به تعاریف جالبی از بازاریابی محتوا اشاره می‌کنم که در جستجوی خودم به آنها برخوردم که خواندن هر کدام از آنها کمک می‌کند تا تصویر واضح و روشنتری از مفهوم «بازاریابی محتوا» در ذهن خودمان شکل دهیم


اینجا فقط سه تعریف دیگر از «بازاریابی محتوا» را بیان می‌کنم.


۱- بازاریابی محتوا شامل هر چیزی می‌شود که یک سازمان و یا یک فرد حقیقی برای بیان کردن داستان خودش خلق می‌کند و یا به اشتراک می‌گذارد.


۲- بازاریابی محتوا درست در نقطه مقابل تبلیغات به شیوه سنتی آن قرار دارد


۳- بازاریابی محتوا و اجرای درست آن باعث می‌شود فردی با دیدن محتوای تولیدی شما در وبلاگتان ،مکث کند ، آن را بخواند، کمی به فکر فرو رود و در نهایت متفاوت از قبل رفتار کند


اکنون نوبت شماست


شما چه تعریف دیگری از بازاریابی محتوا می‌دانید؟ لطفا در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید


پی نوشت: توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با «بازاریابی محتوا» پست آقای محمد رضا شعبانعلی با عنوان عصر محتوا: ایستگاهی جدید برای قطار توسعه را در وبلاگ متمم بخوانید.


نظرات 1 + ارسال نظر
سینا حسن زاده جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت 17:03 http://sinahzade.com

بیگ لایک آقای میرزایی، بنظر من بازاریابی محتوا یکی از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت کسب و کار است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد