لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

چگونه باید بنویسیم تا مطالب وبلاگمان خوانده شود؟

می‌دانم!خیلی هم خوب می‌دانم که شما همه تلاشتان را کرده‌اید.می‌دانم که شما وبلاگ خودتان را برای موتورهای جستجو بهینه کرده‌اید و توانسته‌اید تا خوانندگانتان را ترغیب کنید تا مطالبتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.همینطور می‌دانم که افراد زیادی هم در خبرنامه ایمیلی شما ثبت نام کرده‌اند و آمار بازدید از وبلاگتان هم در وضعیت خوبی است.


اما باید بدانید اینکه افراد زیادی هر روز از وبلاگ شما بازدید می‌کنند، به این معنی نیست که آنها حتما مطالب شما را می‌خوانند.یک واقعیت تلخ درباره مطالب یک وبلاگ یا هر نوشته آنلاین دیگری این است که بیشتر خوانندگان در بیشتر اوقات نگاهی سرسری به نوشته شما می‌اندازند و خیلی زود وبلاگ شما را ترک می‌کنند.


اما شما چگونه می‌توانید خوانندگانتان را تشویق کنید تا آنچه را که نوشته‌اید،واقعا بخوانند؟

 

 

پدیده‌ای به نام اسکن کردن مطالب


این روزها با وجود وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک، صدای هر کس در تمام دنیا شنیده می‌شود.این روزها هر کس داستانی برای گفتن دارد.این روزها هر کس پلتفرمی برای بیان داستان خودش هم دارد.


این روزگار یک لحظه شگفت انگیز برای همه ماست.


اما در ارتباط با عصر انفجار اطلاعات ،یک مشکل جدی وجود دارد : این روزها همه به جای خواندن مطالب، تنها به اسکن کردن مطالب می‌پردازد.


همه ما به نوعی یاد گرفته‌ایم که بخش بزرگی از مطالب را نادیده بگیریم، سرسری مطالعه کنیم و مدام در حال جستجو باشیم.


این روزها برای وبلاگ نویسی که در جستجوی راهی برای ارتباط بیشتر با خوانندگانش می‌باشد، سطح انتظارات افزایش یافته است.اکنون شما باید واقعا مطلب قابل توجهی داشته باشید تا بتوانید توجه یک خواننده‌ای که عادت به اسکن مطالب دارد را به خود جلب کنید.


برای اسکنرها بنویسید


اینکه این روزها اکثر افراد مطالب وبلاگ‌ها یا هر محتوای آنلاین دیگری را سرسری مطالعه می‌کنند، یا به اصطلاح به اسکن کردن مطالب می‌پردازند بسیار طبیعی است ،چرا که این روزها ما زمان و تمرکز کافی نداریم.این روزها احتمال زیادی وجود دارد تا هنگام خواندن مطالب یک وبلاگ، حواس ما به وسیله شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان‌ گوشی‌ هوشمندمان به راحتی پرت شود.


بنابراین چاره چیست؟ چگونه باید بنویسیم تا مطالب وبلاگمان خوانده شود؟


چاره کار در این است که محتوای خودتان را برای کسانی که مطالب را سرسری می‌خوانند یا به اسکن کردن اطلاعات می‌پردازند، بهینه کنید.


در ادامه چند نکته بیان می‌کنم تا با استفاده از آنها نوشته‌های خودتان را به مطالبی قابل اسکن تبدیل کنید و شانس خوانده شدن مطالبتان را افزایش دهید.



طول پست‌هایتان را کوتاه نگه دارید: ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه ایده‌آل است.


از تیترهای فرعی استفاده کنید: این کار متن شما را به قطعات قابل اسکن تبدیل می‌کند.


از لیست‌های شماره‌دار استفاده کنید: اینگونه لیستها برای نوشتن و خواندن سرگرم کننده هستند.


از گلوله‌های توپر ( bullet points ) استفاده کنید: گلوله‌های توپر واقعا می‌توانند شما را به وبلاگ نویس بهتری تبدیل کند.


قالب‌بندی مطالب خودتان را به کاری سرگرم کننده تبدیل کنید: از پررنگ کردن (bold) و ایتالیک کردن (italic) به نحو موثرتری استفاده کنید.


طول پارگراف‌هایتان را کوتاه‌تر کنید: دو تا سه خط بسیار خوبه، اما هرگز یک پاراگراف را بیش از چهار خط ننویسید.


همان طور که حرف می‌زنید، همان طور هم بنویسید: وبلاگ نویسی بسیار متفاوت از ارایه رساله دکتری  یا نوشتن مقاله‌ای تحلیلی در یک روزنامه‌ست.وبلاگ نویسی در ارتباط با جامعه خوانندگان شماست.نیاز به این هست که جریان شناوری از محاوره در متن شما وجود داشته باشد.


به مردم یک فرصت برای مشارکت در بحث بدهید: اجازه بدهید تا خوانندگان از طریق کامنت و شبکه‌های اجتماعی به بحث شما بپیوندند.


به محتواهای با کیفیت لینک بدهید: مردم کلیک کردن بر روی Anchor text (متن لینک دار) را دوست دارند،پس به آنها چیزی بدهید که ارزش کلیک کردن را داشته باشد.همیشه سعی کنید تا به تعدادی از بهترین نوشته‌هایتان لینک بدهید.این کار توجه اسکنرها را جلب می‌کند و آنها را همچنان مشغول خواندن نگه می‌دارد.


نظر شما چیست؟


شما چی فکر می‌کنید؟ برای اینکه خوانندگان عجول این روزهای وب مطالب ما را بخوانند شما چه پیشنهادی دارید؟


نظرات 2 + ارسال نظر
محمد عباسی فرد پنج‌شنبه 20 شهریور 1393 ساعت 12:15 http://blog.abbasifard.ir

چقدر این پست جذاب بود
واقعا همینطوره ، امروزه کمتر کسی هست که وقت بزاره و یک متن رو کامل بخونه ، مخصوصا اگه طولانی باشه ، به قول شما همه فقط اسکن می کنند
یکی از دغدغه های من همینه که بتونم تا جایی که امکان داره یک مطلب رو در کوتاه ترین فرم خودش بنویسم و نشر دهم ، چون می دونم امروزه کسی برای خواندن مطالب طولانی وقت نمیزاره و همه می خوان در کوتاه ترین زمان به نتیجه مطلوب خودشون برسن
برای عملی شدن این موضوع هم ، راه کار های پیشنهادی در متن خیلی موثر است
این موضوع ، موضوعی بود که شخصا خیلی سعی می کردم در وبلاگ حقوق برای زندگی رعایتش کنم ، چون مطالب حقوقی به خودیه خود زیاد هستن ، همواره سعی می کردم خلاصه ترین و موثر ترین مطلب رو نشر دهم ، گاهی موفق بودم و گاهی هم نه ، و هنوز هم بر این امر در هر نوشته ای اصرار دارم
واقعا ممنون :)

کامنت شما هم خیلی کامل و مفید بود
از اینکه همیشه در بخش نظرات حضور دارید واقعا ممنونم.
در تکمیل فرمایشات شما باید بگویم که

هر چه جلوتر می‌روم به این نتیجه می‌رسم که نوشتن در وب خیلی وقت است که به یک مهارت و هنر تبدیل شده است. دانشگاه‌های دنیا هم چه به صورت مجازی و چه به صورت واقعی دوره‌هایی برای تقویت مهارت نوشتن در وب برگزار می‌کنند.سعی من هم در لذت وبلاگ نویسی آن است که از این قافله عقب نمانیم.

امیرحسین چهارشنبه 19 شهریور 1393 ساعت 17:47 http://sepehr-rayaneh.blogfa.com

سلام.این پست شما یکی از بهترین راهنماهای من خواهد شد که توی لیست روزانه قرار میدم.و خیلی هم بدردم میخوره.
خیلی پست قشنگی بود.ممنونم.

سلام امیرحسین

این البته نظر لطف شماست

خوشحالم که مطلبی که نوشتم تونسته نظر شما رو جلب بکنه و براتون مفید باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد