لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

چگونه یک پست «ریویوی کتاب» بنویسیم ؟

اخیرا در یک سایت انگلیسی زبان که مخاطبانش دوستداران کتاب از میان جوانان و نوجوانان هستند به یک آموزش مقدماتی در زمینه نوشتن یک «ریویوی» خوب رسیدم که چارچوب ذهنی خوبی به ما می‌دهد تا بتوانیم یک ریویوی کتاب بنویسیم و در وبلاگمان منتشر کنیم.


در ادامه با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید

  

خانم لوییزا پلاجا نویسنده‌ انگلیسی‌ای که برای کودکان و نوجوانان کتاب می‌نویسد، با انتشار پستی در وبسایت بوک تراست با عنوان نکته‌هایی در باب نوشتن یک ریویوی کتاب می‌نویسد:


«سایر خوانندگان همیشه به شنیدن نظرات شما درباره کتابهایی که خوانده‌اید علاقمند خواهند بود.خواه شما عاشق آن کتاب باشید یا نه، اگر افکار صادقانه خود را همراه با جزییات و ریزه‌کاری‌ها ارایه کنید، مردم کتابهایی را که برایشان مناسب هست را راحت پیدا خواهند کرد.»


Hosted on Persiangig.com


لوییزا پلاجا که یک نویسنده حرفه‌ای پست‌های ریویوی کتاب هم به شمار می‌رود، بهترین تجاربش در نوشتن یک ریویوی کتاب را در پنج نکته مهم با ما به اشتراک می‌گذارد که عبارتند از:



۱)با جمله‌هایی شروع کنید که نشان می‌دهند که کتاب درباره چه چیزی نوشته شده است.


اما این کار را بدون لو دادن ماجرای اصلی کتاب انجام بدهید.به عنوان یک قانون کلی، از نوشتن جزییاتی که از اول تا آخر کتاب اتفاق می‌افتد خودداری کنید، اگر کتاب قسمتی از یک سری است ذکر این نکته می‌تواند مفید باشد،چون شاید شما فکر کنید که لازم است تا جلدها و قسمتهای دیگر این کتاب را هم بخوانید تا از این کتاب بیشتر لذت ببرید


۲)درباره این بحث کنید که چه چیزی درباره این کتاب برای شما به طور ویژه‌ای دوست داشتنی است(چه چیزی را مشخصا در ارتباط با این کتاب دوست دارید)


روی افکار و احساسات خودتان درباره داستان و روشی که آن داستان روایت می‌شود تمرکز کنید،شما می‌توانستید برای جواب دادن به تعدادی از سوالات ذیل تلاش کنید


  • شخصیت محبوب شما چه کسی بود و چرا؟
  • آیا کاراکترها احساس واقعی بودن را در شما ایجاد می‌کردند؟
  • آیا داستان به شما اجازه حدس زدن می‌داد؟
  • بخش محبوب شما کدام قسمت از کتاب بود و چرا؟
  • آیا انواع معینی از صحنه‌ها مشخصا خوب نوشته شده بودند برای مثال صحنه‌های ناامیدی، یاس، تنش و هیجان و صحنه‌های معماگونه؟
  • کتاب شما را خنداند یا به گریه انداخت؟
  • آیا داستان شما را به خودش جذب کرد و باعث شد که صفحه‌ها را پشت سرهم بخوانید؟


۳)هر چیزی را که درباره کتاب دوست ندارید و یا از آن متنفر هستید را هم ذکر کنید.


درباره این حرف بزنید که چرا شما فکر می‌کنید که ایده‌های این کتاب  درباره شما کار نمی‌کند؟


برای مثال:


  • آیا آرزو می‌کردید که  پایان داستان تعلیق نداشت چون از نظر شما این پایان همراه با تعلیق، مایوس کننده است؟
  • آیا در حین خواندن کتاب هیچوقت نگران شخصیت اصلی داستان و سرنوشتی که در انتضار اوست شدید؟ یا اینکه برقراری ارتباط با شخصیت اصلی داستان برایتان دشوار و سخت بوده است؟

  • آیا داستان آن طور که شما دوست دارید ترسناک و دلهره‌آور بود و یا اینکه بر روی موضوعی تمرکز کرده بود که چندان برایتان جالب نیست؟



۴)ریویوی خودتان را جمع بندی کنید.


افکارتان را درباره کتاب جمع‌بندی کنید می‌توانید این کار را با پیشنهاد گروه سنی مناسب برای خواندن این کتاب انجام بدهید.برای مثال گروه سنی نوجوانان، بزرگسالان، طرفداران داستان‌های عاشقانه/معمایی/کمدی


همین طور می‌توانید کتاب‌ها یا سری کتاب‌ها یا مجموعه‌های چند جلدی دیگری که در این زمینه وجود دارند را بیان کنید و به مقایسه آنها بپردازید.


۵)شما می‌توانید به این کتاب نمره و یا امتیاز بدهید، برای مثال نمره‌ای از پنج یا از ده برای این کتاب در نظر بگیرید، البته اگر این کار را دوست دارید.


چه به کتابی نمره پایینی بدهید چه نمره بالایی را برای آن در نظر بگیرید ،در هر دو صورت دلایل خود را بیان کنید به عنوان مثال می‌توانید بگویید که من به این کتاب نمره ۹ از ۱۰ می‌دهم چون هم ایده‌های تازه‌ای داشت و هم خوب و روان ترجمه شده بود.



در پایان این پست باید دو نکته مهم را هم درباره نوشتن یک پست ریویوی کتاب بیان کنم:



نکته اول:اینجا باید به اهمیت  پست‌های «ریویوی کتاب» اشاره کنم.برای درک اهمیت این نوع از محتوا کافی است سری به نشریات معتبری همچون روزنامه گاردین و یا نشریه نیویورک تایمز بزنید.آنها حرفه‌ای ‌ترین نویسندگان خود را برای نوشتن ریویوی کتاب اختصاص می‌دهند و در اغلب پست‌هایی که منتشر می‌کنند به این ریویوها لینک می‌دهند.


نکته دوم: پست‌هایی که با عنوان «معرفی کتاب» ،«ریویوی کتاب» یا «نقد کتاب» نوشته می‌شوند یکی نیستند و به لحاظ محتوا با هم فرق دارند.



نوبت شماست


بهتر است وقت را بیشتر از این تلف نکنید و اگر کتاب یا رمانی را اخیرا خوانده‌اید با توجه به نکاتی که در این پست برشمردم یک ریویوی خوب برای آن بنویسید و در وبلاگتان منتشر کنید.


پی‌نوشت: پستی که خانم لوییزیا پلاجا در وبسایت بوک تراست نوشته‌اند را از این لینک می‌توانید بخوانید





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد